Decizia practicării terapiei logopedice la domiciliu este
luată de părinte sau de beneficiar direct în colaborare cu logopedul. Terapia
logopedică la domiciliu este practicată de mult timp, fiind o formă de
organizare adaptată în special pentru persoanele cu tulburări de limbaj care
sunt nedeplasabile (de exemplu pentru pacienții care au suferit un AVC și
prezintă o formă de afazie post AVC), dar și în alte cazuri pentru care, din
diferite motive, terapia logopedică nu se poate desfășura în cabinetul de logopedie.
În schimb, terapia logopedică online (teleterapia logopedică) a devenit o
practică des întâlnită în ultimii ani, în contextul pandemic în care ne-am
aflat.
Iată o serie de avantaje și dezavantaje ale terapiei
logopedice la domiciliu:
Ø Avantaje:
-beneficiarii
terapiei la domiciliu se pot simți în siguranță în propriul cămin, această
stare emoțională aducând beneficii evidente terapiei logopedice;
-acest
mod de organizare poate oferi soluții pentru persoanele nedeplasabile sau poate
economisi mult timp care ar fi fost alocat deplasării la cabinetul logopedic.
Ø Dezavantaje:
-beneficiarii
(mai ales dacă este vorba de copii de vârste mici) pot manifesta un
comportament diferit în spațiul propriului cămin, decât dacă s-ar fi aflat la
cabinetul logopedic (de exemplu: sustrageri de la activitate, autoritate față
de bunurile proprii, nesupunere etc.);
-există
riscul ca beneficiarii să nu-i acorde însemnătate terapiei logopedice
desfășurate acasă, într-un mediu mai puțin formal decât la cabinet;
-întreruperea
dintr-o activitate plăcută în propriul cămin (timp petrecut la TV, joaca cu
alți copii etc.) pentru începerea ședinței de logopedie atunci când sosește
logopedul poate avea consecințe nefaste asupra rezultatelor ședinței
respective.
O formă specifică de terapie este
teleterapia, care în contextul pandemic, care a debutat în 2019, a fost singura
opțiune pentru asigurarea continuității actului terapeutic. Însă această formă
de organizare a terapiei logopedice, pe lângă dezavantajele sus-menționate,
poate solicita suplimentar părintele (dacă este vorba de un copil cu o
logopatie) sau persoana care are în grijă un adult logopat, aceștia fiind puși
în postura de a se substitui logopedului în anumite situații pe parcursul
ședinței. În cazul unor adulți, teleterapia poate funcționa la fel de eficient
ca terapia față în față.
În cazul terapiei logopedice online trebuie asigurat un
suport tehnic de calitate (conexiune la internet cu viteza mare, device-uri
care să funcționeze corespunzător, izolare fonică în încăperea în care se
conectează atâ logopedul, cât și logopatul etc.)
În anumite etape ale terapiei logopedice, pentru anumite
vârste ale logopatului, dar mai ales în cazul anumitor tulburări de limbaj
și/sau deficiențe asociate terapia online nu se pretează.
Pentru o bună desfășurare a terapiei logopedice online,
persoana care prezintă tulburarea de limbaj trebuie să aibă consolidate o serie
de preachiziții (contact vizual, abilitatea de a răspunde și de a urma comenzi
simple, capacitatea de concentrare a atenției în funcție de vârsta cronologică
sau de dezvoltarea psihică, capacitatea de imitație motorie și verbală la nivel
basic etc.). De asemenea părintele/aparținătorul/îngrijitorul persoanei care
face terapie logopedică online trebuie să manifeste disponibilitatea de a
asista la nevoie la ședința de terapie.
Recomandări pentru părinții copiilor care fac terapie
logopedică acasă sau online:
-nu
întrerupeți o activitate plăcută copilului pentru a intra în ședința de terapie
logopedică atunci când sosește/se conectează logopedul, ci încercați să îl
angajați pe cel mic într-o activitate care să îl pregătească pentru ședință
(aranjarea materialelor, realizarea conexiunii pe platforma online pe care se
va lucra, o discuție legată de motivația pentru terapie, hidratare sau o
gustare energizantă etc.);
-nu
faceți exercițiile logopedice propuse de logoped pentru acasă chiar înainte de
a sosi logopedul sau de a începe ședința online, de preferat nici chiar în ziua
respectivă, dacă frecvența ședințelor permite acest lucru;
-nu
rămaneți în încăpere cu copilul pe parcursul desfășurării ședinței (dacă este
posibil), asigurați-l însă că sunteți acasă și că veți reveni când se va
încheia ședința sau când este imperios necesar.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu