Ecran vs. Limbaj
Cât de nocive sunt televizorul, tableta sau telefonul în
viața copiilor noștri?
Voi dezvolta acest subiect din perspectiva dezvoltării
limbajului unui copil.
Acest „screen time” (expunerea la ecrane precum
televizorul, tableta sau telefonul) poate avea efecte negative asupra
dezvoltării limbajului unui copil din mai multe perspective/considerente.
Iată ce veţi descoperi în acest articol:
ü Ce componente ale limbajului sau capacităţi parţiale
(implicate în apariția și dezvoltarea limbajului) sunt mai afectate de această
expunere la ecrane?
ü Cât timp ar fi indicat să petreacă un copil (în funcţie
de vârsta cronologică, dar mai ales de nivelul de dezvoltare al limbajului) în
faţa ecranelor?
ü Ce conținuturi sunt totuși de preferat a fi selecționate
pentru a avea impact pozitiv în dezvoltarea limbajului?
Titlul acestui articol dezvoltă încă de la început deja
consacrata „confruntare” între ecrane şi dezvoltarea unui copil (dezvoltarea
lui lingvistică, emoţională, cognitivă, socială şi/sau chiar fizică).
Această „bătălie” reprezintă un subiect foarte des
abordat. Eu îl voi trata doar d.p.d.v. al dezvoltării limbajului la copii.
Un copil aflat în faza prelingvistică de dezvoltare a
limbajului (care corespunde primelor luni de viață, deși limbajul începe să se
dezvolte încă din perioada intrauterină, mai ales în forma sa receptivă) nu ar
trebui să petreacă DELOC timp în fața ecranelor. După vârsta de 1 an (și numai
dacă copilul prezintă semnele unei dezvoltări psiho-somatice normale) copilul
se va putea uita la televizor sau juca pe tabletă/telefon în jur de 10
minute/zi. Pentru a fi mai ușor de contorizat timpul petrecut în fața ecranelor
în raport cu vârsta copilului, eu propun următoarea metodă de calcul: vârsta
copilului (în ani) X 10 minute = timpul maxim recomandat în fața ecranelor pe
zi. Adică un copil de 5 ani va petrece maxim 50 de minute/zi la televizor
sau pe telefon/tabletă. Dacă cel mic prezintă semne de întârziere în
dezvoltare, în special în dezvoltarea limbajului, atunci se va evita pe cât
posibil expunerea la ecrane.
Limbajul este expresiv (vorbit) sau receptiv (înțeles),
oral sau scris. De asemenea limbajul poate fi defalcat în mai multe componente:
fonetico-fonologică (care se referă la sunete si modul de construcție și
utilizare al cuvintelor), morfo-sintactică (care se referă la utilizarea
cuvintelor în forme gramaticale acceptate și la modul de construcție și utilizare
a propozițiilor), semantică (care se referă la înțelegerea sensului cuvintelor
și utilizarea adecvată a acestora) și pragmatică (care se referă la utilizarea
adecvată a limbajului în context comunicațional). De asemenea limbajul este
„susţinut” în dezvoltarea sa de o serie de capacități parțiale sau de o serie
de procese psihice precum: auzul fonematic, mobilitatea aparatului
fono-articulator, memoria auditivă de scurtă durată, atenţia, motivaţia,
motricitatea manuală fină etc. Ecranele pot influenţa negativ dezvoltarea
acestor capacități și procese și, implicit, dezvoltarea limbajului (sub toate
formele și componentele acestuia). În continuare voi ilustra câteva exemple
edificatoare.
Expunerea excesivă la ecrane poate afecta capacitatea de
concentrare (atenția) a unui copil. Deși părinții sunt „păcăliţi” de faptul că
cel mic este foarte „atent” atunci când se uită la televizor, aceștia ajung să
se îngrijoreze că acelaşi copil nu mai este la fel de concentrat în alte
sarcini, când sting televizorul sau închid telefonul/tableta. De fapt
concentrarea în fața unui ecran poate fi înșelătoare. Copilul se „pierde” în
faţa ecranului, rămâne blocat pe conţinutul derulat. Ecranele afectează de
asemenea aşa-numita „joint attention” (acea atenţie comună a două persoane care
se concentrează simultan pe acelaşi obiect sau eveniment) care are o deosebită
valoare în dezvoltarea limbajului pragmatic (utilizarea adecvată a limbajului
în contexte sociale, în viața de zi cu zi). Practic copilul este SINGUR (a se
reține acest cuvânt!) în fața ecranului, nu comunică cu altcineva (chiar dacă
părintele îi stă alături), comunicarea nerealizându-se autentic, ca schimb
interacțional-informațional între două sau mai multe persoane. Părintele
reclamă adesea că cel mic „pare că nu aude” nimic din jurul său când se uită la
televizor sau se joacă pe tabletă/telefon. Cum să se dezvolte normal
comunicarea și limbajul în acest context?
Expunerea excesivă la ecrane poate avea consecințe
negative chiar asupra dezvoltării fizice a copilului (sedentarismul). Mai mult,
copilul nu își va exersa și dezvolta suficient aspecte ale motrcității fine:
mobilitatea aparatului fono-articulator (copilul nu-şi va exersa vorbirea
uitandu-se la un ecran, ci în contextul interacțiunii sociale și verbale și a
vizualizării modelului de pronunție și articulare a sunetelor oferit de altă
persoană, mai ales la copiii foarte mici) și motricitatea manuală fină (copilul
nu-și va exersa suficient mobilitatea mâinii și a degetelor -chiar dacă
manipulează telefonul/tableta ori telecomanda – motricitate care se dezvoltă în
conextul activităților de abilitare manuală specifice fiecărei etape de vârstă
(decupat, modelat, pictat, colorat, scris).
Desigur că părinții susțin că cel mic și-a dezvoltat
vocabularul (tematic) uitâdu-se la diverse filmulețe educative. Într-o oarecare
măsură au dreptate pentru că aceste conținuturi media pot stimula (senzorial)
foarte bine dezvoltarea cognitivă și implicit a limbajului unui copil, aducând
aporturi cantitative pozitive în
dezvoltarea componentei semantice și chiar fonologice a limbajului, dar
expunerea la ecrane trebuie să se facă cu măsură ( a se vedea metoda de calcul
amintită mai sus). Ca în multe situații, prea mult strică întotdeauna. Copilul
nu trebuie nici privat de aceste gadget-uri, trăind totuși într-o eră digitală
la care cei mai mulți copii trebuie să se adapteze, să trăiască în ea.
Iată câteva recomandări pentru părinţi, prin care aceştia
pot face din ecrane un “aliat” în dezvoltarea limbajului copilului
lor:
1. Să
se stabilească un program clar de expunere la ecrane, conform timpului
recomandat pentru fiecare vârstă (10 minunte/zi pentru un copil de peste 1 an,
20 de minute/zi la 2 ani etc.). Se poate seta o alarmă pentru a marca momentul
când se încheie timpul stabilit;
2. Să
se valorifice conţinuturile urmărite IMEDIAT după ce sesiunea de ecran s-a
încheiat (în funcţie de vârsta cronologică a copilului sau de dezvoltarea cognitivă
a acestuia). Iată câteva sugestii:
· Pentru
un copil de 1 an părinţii pot extrage 2-3 cuvinte simple (bisilabice de
exemplu) pe care le-au auzit în video-urile sau jocurile celui mic. Apoi pot
pune copilul să le imite (dacă poate), părinţii pot extrage sunetele componente
cuvintelor respective şi le pot pronunţa clar împreună cu copilul, îi pot
modela articularea, pot cânta cântecele care să conţină cuvintele respective
(cuvinte-ţintă) sau formula propoziţii simple cu ele. Părinţii îi pot cere copilului
să identifice imagini/obiecte care reprezintă acele cuvinte. Cuvintele-ţintă
trebuie repetate şi exersate în cât mai multe contexte. Desigur, aceasta
presupune ca părinţii să urmărească şi ei ce vizionează/se joacă cel mic.
Acest lucru este destul de facil pentru părinţii unui copil de 1 an, având în
vedere că timpul maxim de expunere la ecrane nu ar trebui să depăşească 10
minute/zi la această vârstă. Pentru copiii de vârste mai mari, părinţii nu
trebuie să urmărească integral ceea ce vizionează cel mic, doar să reţină
despre ce este vorba în filmul/jocul respectiv.
· Pentru
un copil de 2 ani părinţii pot extrage conceptele întâlnite de cel mic în
conţinuturile media vizionate, încurajându-l să imite sau să răspundă la
întrebarea “Ce este aceasta/acesta?”, identificând pe imagini/obiecte acele
noţiuni cu care copilul a venit în contact în timpul petrecut în faţa
ecranelor. Părinţii îl pot încuraja pe cel mic să alăture cuvintelor respective
un al doilea cuvânt, pentru a face sinteze lexico-sintactice (de exemplu dacă
cel mic urmăreşte un video despre un bebeluş, părinţii îl pot încuraja să imite
structuri din două cuvinte: “bebe mic” (substantiv+adjectiv) sau “bebe papă”
(substantiv+verb) sau “cu bebe” (substantiv+prepoziţie) sau “Hai, bebe!”
(substantiv+interjecţie) etc.
· Pentru
un copil de 3 ani părinţii pot încuraja imitaţia şi utilizarea interogaţiei “De
ce?”. Părinţii îi vor oferi copilului modelul lor verbal, punându-i întrebări
de tipul “De ce?”, legate de conţinutul celor urmărite de copil la
televizor/tabletă/telefon. Apoi copilul va fi încurajat să întrebe singur “de
ce?” se întâmplă anumite lucruri în video-ul urmărit sau în aplicaţia jucată.
· Pentru
un copil de 4 ani părinţii pot insista pe pronunţia corectă a sunetelor. Se pot
face exerciţii prin care să se dezvolte auzul fonematic (auzul specializat în
percepţia sunetelor limbii, în detecţia, conştientizarea şi diferenţierea
acestora). Părinţii pot face apel la onomatopee/sunete din mediu care au
legătură cu conţinuturile urmărite de copil. Practic se pot găsi/crea/inventa
onomatopee/sunete din mediu pentru o varietate foarte mare de
obiecte/fenomene/fiinţe etc., nu trebuie să ne limităm la cele foarte utilizate
şi cunoscute. De asemenea părinţii pot încuraja copilul să identifice prezenţa
unui sunet într-un cuvânt-ţintă (adică din cele care apar sau se fac referire
în filmul/jocul urmărit/jucat de copil): “Se aude A în AVION?”. Părinţii pot
evalua şi singuri pronunţia copilului lor (desigur, nu aşa cum o va face un
logoped, dar pot depista câteva “semnale de alarmă” privind sunetele pe care le
are în repertoriu copilul). Părinţii pot depista cel puţin dacă cel mic poate
reproduce un sunet sau nu. Pentru aceasta îl vor pune pe copil sa repete după
ei alfabetul limbii române (la care se vor adăuga şi sunetele Č şi Ǧ – adică
CE/I şi GE/I) , rostit clar şi rar, cu fiecare sunet luat pe rând. Părinţii pot
face un inventar cu aceste sunete, în dreptul fiecăruia notându-şi una dintre
variante:
o
îl poate pronunţa
o
nu îl poate pronunţa deloc
o
ştiu ca îl poate pronunţa, dar nu îl
foloseşte mereu
o
îl pronunţă ca alt sunet
o
îl pronunţă greşit/ciudat/altfel decât
îl pronuţăm noi
Părinţii pot “lucra” cu copilul sunetele la care întâmpină probleme,
existând foarte multe resurse în acest sens, însă vor trebui să facă apel la un
logoped pentru o evaluare complexă, comprehensivă şi funcţională şi pentru o
intervenţie terapeutică adecvată, atunci când vor simţi că sunt depăşiţi şi că
au nevoie de sprijin din partea unui specialist.
· Pentru
un copil de 5 ani părinţii pot ajuta şi mai mult la dezvoltarea auzului
fonematic, identificând împreună poziţia sunetelor în cuvinte (“Unde se aude A
în AVION? Este primul sunet, este în interiorul cuvântului sau este ultimul
sunet?”). Părinţii pot lucra şi literele corespunzătoare sunetelor respective. D.p.d.v.
al vocabularului, părinţii pot face exerciţii de categorizare (“Ce este o masă?
– obiect de mobilier”). D.p.d.v. sintactic părinţii pot face exerciţii de
dezvoltare a propoziţiilor şi abilităţilor narative ale copilului, punându-l să
povestească conţinuturile urmărite la televizor/tabletă/telefon.
3. Să
se controleze conţinuturile urmărite de copil la televizor/tabletă/telefon. Se
vor selecta cele educative, cu rol în dezvoltarea limbajului copilului, care se
subscriu posibilităţii de valorificare pentru dezvoltarea cognitivă (şi nu
numai) a copilului.
Ca
o concluzie ce se impune acestor recomandări, părinţii ar trebui să retina
triada:
PROGRAM
- VALORIFICARE - SELECŢIE
Era
digitală este o provocare din multe puncte de vedere pentru părinţi şi pentru
copii, excesul sau privaţiunea nefiind soluţii, ci echlibrul/măsura în tot şi
în toate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu