Logopedia în contratimp
Trăim în secolul vitezei, unde totul e pe fugă, sunt
multe de făcut, viața noastră e ușurată de tot felul de aparate, dar paradoxal
suntem mult mai ocupați decât acum o jumătate de secol.
Digitalizarea a schimbat tot. Remarc schimbările la
nivel psihic în cazul copiilor din noile generații. Sunt foarte diferiți de
noi, adulții de azi, copiii de acum 30 și ceva de ani (eu sunt generația anilor
‘80). Copiii de azi sunt mult mai perspicace, dar nu nai au răbdare. Sunt
creativi, dar foarte greu de motivat. Sunt inteligenți, dar mai puțin "căliți" emoțional. Sunt precoce, dar
nu sunt dispuși de eforturi prea mari. Sunt originali, dar sfidează
autoritatea. Cu alte cuvinte, acești copii au câștigat cognitiv foarte mult,
dar au pierdut emoțional. Nu e neapărat un lucru negativ, dar psihopedagogia
copilului trebuie rescrisă, "retușată", iar abordarea educațională și
terapeutică (acolo unde este cazul) readaptate situației actuale.
Logopedia este prin natura ei o terapie care
solicită existența sau formarea (dacă nu există) la copil a unor comportamente
sau dezvoltarea unor procese/funcții psihice/deprinderi etc. care să susțină
actul terapeutic, cum ar fi: perseverența, motivația intrinsecă, sârguința, răbdarea,
obediența. Terapia logopedică presupune, printre altele, formarea deprinderii
de a vorbi. Așadar, ca orice deprindere, este nevoie de exercițiu susținut
pentru reușită. Adesea fac analogii și le spun părinților și copiilor cu care
lucrez că așa cum un copil învață să meargă pe bicicletă prin efort susținut,
perseverență și multe căzături, tot așa consolidarea și automatizarea unui
sunet, de exemplu, au nevoie de aceeași implicare: exercițiu, repetiții,
consecvență, susținerea celorlalți și nu în ultimul rând dorința proprie de a reuși
și de a se depăși/desăvârși.
Una dintre cele mai frecvente întrebări ale
părinților atunci când încep terapia logopedică este legată tot de timp și
anume: “Când se va recupera copilul meu?”. Răspunsul la această întrebare este condiționat de o serie
de factori: tipul de tulburare de limbaj, vârsta logopatului, frecvența
sedințelor, asigurarea transferului achizițiilor și acasă, asocierea sau nu cu
alte patologii etc. Sigur că aceste aspecte și întrebări erau valabile și acum
câteva decenii în urmă, însă în ultimii ani s-a schimbat ceva. Nici părinții nu
mai au răbdare, mai ales cei tineri. Terapia e costisitoare și de durată, total
anacronic. Dacă pe telefon poți deschide mai multe aplicații o dată sau faci cu
ușurință multitasking pe computer, în logopedie nu poți lucra (recupera) 10
sunete deodată. Într-o situație ideală, în cazul unei dislalii de exemplu - o tulburare de pronunție a sunetelor – în
prima ședință se pregătește terenul pentru recuperarea sunetelor (adică se
lucrează aparatul fonoarticulator, respirația, auzul fonematic), exerciții care
se pot continua și ulterior, în sedințele următoare, dar cu caracter mai
specific, mai țintit pe sunetul care se lucrează. Apoi în următoarea ședință - emiterea
primului sunet care se vrea a fi recuperat. Urmează consolidarea lui în vreo
trei ședințe consecutive, să zicem câte o ședință pentru cele trei poziții ale
sunetului în cuvânt (inițială, mediană, finală). Apoi automatizarea sunetului
într-o ședință sau două. Aceasta este însă o situație ideală sau, mai sincer
spus, logopedie pe grabă, pe repede
înainte. În mod normal ar trebui alocate vreo 2-3 ședințe de început pentru stabilirea unei relații între terapeut și
copil, bazate exclusiv pe joacă, observare, câștigarea încrederii etc. Dar nu e
timp...Apoi pot exista situații când copilul emite ușor un sunet, dar are
nevoie de multe ședințe de consolidare a sunetului în cuvânt pentru că nu
coarticulează bine sunetele (adică nu pronunță legat sunetul lucrat cu o
vocală) sau pentru că nu reușește să-l îl pronunțe în combinații cu consoane sau
pentru că este nevoie ca sunetul să fie diferențiat de alte sunete asemănătoare
cu care copilul îl confundă și atunci e nevoie de alte ședințe în care să se
lucreze aceste aspecte. Sunt copii care au nevoie de mult timp pentru a
automatiza un sunet, adică pentru a-l folosi, după ce a învățat să îl emită, în
vorbirea curentă, natural și fără efort. Nu există așadar niște time frame-uri
general valabile. Dar chiar și într-o situație ideală, când copilul reușește să
recupereze un sunet, să zicem în 5-6 ședințe, dacă acesta are o dislalie
polimorfă, adică sunt afectate mai multe sunete în ceea ce privește pronunția
și articularea, înmulțiți cu numărul de sunete afectate și constatați că e
nevoie de timp pentru recuperarea limbajului. Revin cu mențiunea că exemplele
date au fost legate de una dintre cele mai ușoare tulburări de limbaj, deci în
cazul altor tulburări de limbaj putem vorbi de ani de terapie.
Unii ar putea spune
că lucrurile nu trebuie grăbite, că logopedul trebuie să își rezerve tot timpul
de care are nevoie, să nu țină cont de presiunea părinților etc. Dar nu e chiar
așa...Dacă lucrurile se mișcă „încet” părinții renunță poate să își mai ducă
copilul la terapie, apoi reiau după un timp când costată că altfel nu se poate,
terapia e și mai îngreunată de inconsecvență și de consolidarea defectuoasă a
deprinderilor de vorbire...un total dezastru.
Adaptarea este
calitatea cea mai de preț a speciei, inclusiv a celei umane. Deci nu trebuie să
disperăm, ci să ne adaptăm acestor vremuri. De-a lungul timpului, am găsit
câteva soluții pentru acestă problemă - a presiunii timpului - și am învățat
cum să accelerez puțin lucrurile. Iată câteva exemple (să le spunem “tips-uri”):
-le recomand
părinților ca atunci când repetă de exemplu un sunet cu copilul acasă (o listă
de cuvinte care conțin sunetul ce se lucrează pentru consolidarea acestuia), să
îi solicite acestuia să îl pronunțe nu numai după imitație (după modelul
părintelui), ci și prin răspuns independent (denumire, completare de
sintagme/propoziții lacunare în care lipsește sunetul respectiv etc), astfel
sunetul se consolidează mai repede; și mai eficientă este abordarea în care părintele trece de la imitație
la denumire sau completarea cuvântului lipsă consecutiv.
-intercalez
recuperarea sunetelor, ținând cont de aspecte legate de caracteristicile
acetora, de exemplu (dacă e vorba de o dislalie polimorfă și este și sunetul
„r” printre cele afectate) încep să lucrez sunetul „r” (pentru că durează mai
mult decât celelate sunete) din timp, concomitent cu alt sunet și astfel reduc
timpul de recuperare.
-nu mai „pierd”
foarte mult timp cu coloratul imaginilor care corespund sunetelor pe care le
lucrez (a nu se înțelege greșit că nu valorizez importanța acestei abilități),
prioritizez însă denumirea lor, eventual exercițiul digitalizat.
-fac un training
riguros părinților în ceea ce privește modul cum trebuie stimulat/abordat
copilul acasă (în special în cazul întârzierii în dezvoltarea limbajului), dar
și în cazul temelor pentru acasă (le explic modul de lucru, cât mai
profesionist posibil, pentru că până la urmă părinții se erijează oarecum în
terapeuți continuând munca acestuia acasă.
-mă asigur că cel
mic lucrează acasă ce are ca temă, eventual apelez la sesiuni de video call
scurte sau le setez alarme pe telefon sau le recomand reminde-uri prin
postit-uri la oglinda din baie; în aceeași ordine de idei, încerc să le
eficientizez în mod realist programul de lucrat acasă a temelor logopedice, de
exemplu le propun copiilor să exerseze un procedeu de emitere a sunetului „r”
în momentul când își fac igiena de dimineață și de seară.
Sunt foarte multe
aspecte care pot „grăbi” puțin lucrurile, fără a fi afectată calitatea actului
terapeutic, eu am amintit câteva dintre ele, în special cele care se pretează
în cazul tulburarilor de pronunție.
Așadar, logopedule,
grăbește-te încet!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu