Când apar sunetele în vorbirea copilului?
Repere ontogenetice, abateri, recomandări
“Când ar trebui copilul meu sa îl
spună pe «r»?”…”Are deja 4 ani și nu îl pronunță corect pe «s»”…”De ce copilul
meu de 1 an spune «mama», dar încă
nu spune «tata»?”…Iată câteva întrebări obișnuite ale părinților peocupați de
dezvoltarea cognitivă a propriului copil.
Limbajul se dezvoltă stadial și
parcurge niște perioade care marchează momente importante în dezvoltarea sa.
Limbajul este receptiv (înțelegerea), expresiv (vorbirea), oral sau scris,
verbal sau nonverbal. Există o stadialitate pentru fiecare formă a limbajului.
În acest material voi parcurge aspecte legate de limbajul expresiv, mai exact
apariția sunetelor în vorbirea unui copil.
Limbajul are o dezvoltare firească,
de la simplu la complex. Așadar și componenta fonetico-fonologică a limbajului
se dezvoltă conform acestei paradigme. Prima dată apar în vorbirea copilului
sunetele cele mai simple d.p.d.v. a complexității lor articulatorii, cum ar fi
vocalele (care sunt cel mai ușor de pronunțat) și, de obicei, acest parcurs
verbal este încheiat și repertoriul fonetic este complet când copilul reușește
să îl emită și pe “r” (sunetul cu gradul cel mai înalt de complexitate
articulatorie).
Ordinea apariției sunetelor în dezvoltarea
limbajului expresiv al unui copil este așadar determinată într-o mare măsură de
gradul de complexitate articulatorie a acestora, aceasta ar fi ierarhizarea
sunetelor după acest criteriu, de la cel mai simplu de articulat și pronunțat
sunet până la cele mai complexe sunete: vocalele
și apoi consoanele (P, B, M, T, D, N, C, G, H, F, V, S, Z, X,
Ș, J, Ț, Č - ce/ci, Ǧ - ge/gi, L, R). De exemplu sunetul “p”
este o consoană bilabială care apare devreme în vorbirea celui mic, chiar înainte de vârsta de 1 an,
posibil în perioada lalațiunii (la 5-7 luni), dar perechea ei sonoră (modul de
articulare este același, doar că vibrează coardele vocale) și anume “b”
poate apărea, dacă nu în aceeași perioadă, și ceva mai târziu, chiar și până la
vârsta de 3-4 ani, când are sonorizarea (determinată de vibrația coardelor
vocale) specifică constantă și deci automatizată.
Voi trata fiecare sunet (în special
consoanele) în parte d.p.d.v. al vârstei la care ar putea sa apară prima dată
în vorbirea unui copil, dar și al pragului temporal maxim până la care sunetul
respectiv se poate desăvârși:
-sunetul “p” se poate auzi prima
dată în vorbirea celui mic înainte de prima aniversare a acestuia, chiar după
perioada de gângurit (3-4 luni), când sugarul își diversifică tot mai mult
repertoriul fonetic, exersând articulări noi și mai apoi coarticulări, chiar
repetate de sunete – așa-numita perioadă a lalațiunii (5-7 luni), când veți
auzi copilul spunând “pa-pa-pa” sau “ma-ma-ma”, “ta-ta” etc. Până la vârsta de 3 ani acest sunet ar trebui să existe în
vorbirea unui copil. Această limită este destul de mare, așa cum apare ea în
literatura de specialitate, dar trebuie să se țină cont de anumite fenomene
care apar în dezvoltarea tipică a vorbirii și anume ceea ce se numesc procesări/prelucrări
fonologice. În încercarea copilului de a-și desăvârși vorbirea apar o serie de
fenomene care sunt absolut normale până la o anumită vârstă, după care ele se
pot diagnostica ca tulburări fonologice dacă nu sunt “depășite”.
Procesări fonologice sunt de exemplu desonorizările (emiterea consoanelor
sonore ca cele surde, adică nevibrante, fenomen în care de exemplu sunetul “v”
este pronunțat “f”)
sau reducerea grupelor consonantice (eliminarea unei consoane dintr-un grup de
consoane în cuvânt, ca de
exemplu “pace”
în loc de „place”) sau multe alte
fenomene pe care nu le pot trata în acest material, din motive evidente de
complexitate informațională. Astfel limita superioară amintită mai sus pentru
sunetul “p” este atât de “generoasă” pentru că se referă la definitivarea absolută a
sunetului, emis corect, consolidat, automatizat, inclus în grupe consonantice
etc.;
-sunetul
„b” apare înainte de vârsta de 1 an și până la cel târziu 4 ani ar trebui să
existe în repertoriul verbal al celui mic;
-sunetul “m” apare înainte de 1 an și până la 3 ani ar trebui să fie
pronunțat de copil;
-sunetul
„t” apare
înainte de 2 ani
și până la cel târziu 4 ani să existe în vorbirea copilului;
- sunetul
„d” apare
înainte de 2 ani și până la cel târziu 4 ani să existe în
repertoriul fonetic al copilului;
- sunetul
„n” apare
de cele mai multe ori înainte de 1
an și până la 3 ani n-ar trebui să mai lipsească din repertoriul fonetic al
unui copil;
- sunetul
„c” apare
înainte de 2 ani și până la 4 ani ar trebui ca cel mic
să-l aibă automatizat în vorbire;
- sunetul
„g” apare
înainte de 2 ani și
până la 4 ani să existe în vorbirea copilului;
- sunetul
„h” apare
între 2 ani și 3 ani;
- sunetul
„f” apare
uneori înainte de 2 ani și jumătate și până la vârsta de 4
ani copilul ar trebui să îl utilizeze în vorbirea curentă;
- sunetul
„v” apare
de multe ori înainte de vârsta
de 4 ani și poate să întârzie automatizarea lui chiar și până la 5-6 ani;
- sunetul
„s” apare
de multe ori înainte de 3 ani și ar trebui automatizat în vorbire până la
vârsta de 6 ani;
- sunetul
„z” apare
uneori chiar înainte de 3
ani și ar trebui automatizat până la 6 ani;
- sunetul
„ș” apare
uneori înainte de 3 ani și ar trebui
să existe în repertoriul copilului până la 6 ani;
- sunetul
„j” apare înainte de 4 ani și ar trebui automatizat până la 6 ani;
- sunetul
„ț” apare între 3 și 6 ani;
- sunetul
„Č” (ce/ci)
apare
între 3 ani și jumătate
și 6 ani;
- sunetul
„Ǧ” (ge/gi)
apare
între 4 ani și 6 ani;
- sunetul
„l” apare între 3 și 6 ani;
- sunetul
„r” apare între 3 și 6 ani, chiar 7.
Foarte important de reținut anumite aspecte legate de aceste intervale temporale, de când poate apărea pentru prima
dată un sunet și până la ce vârstă ar trebui ca cel mic să îl aibă în vorbire:
-fiecare
copil este UNIC, așadar unii copii pot emite și utiliza anumite sunete chiar
mult mai devreme de limita temporală inferioară amintită mai sus.
-este
posibil ca un copil să poată emite sunete care apar mai târziu de obicei în
dezvoltarea vorbirii, adică sunete mai complexe, și să nu poată pronunța sunete
mai ușor de articulat și de pronunțat; acesta este însă
uneori un predictor că ar putea avea nevoie de logopedie.
-un
sunet, mai ales dacă este unul complex, suferă o serie de modificări, uneori
imperceptibile celor din jur, până
ajunge la forma finală. Dar a se reține că trebuie să existe mereu un progres, o evoluție
înspre mai bine, la acest lucru trebuie să fie atenți părinții. Așadar limita
temporală superioară, până la care mai este acceptată
omiterea/deformarea/înlocuirea unui anumit sunet în vorbire este și ea
discutabilă. Cum spuneam, părinții trebuie să fie atenți dacă sunetul respectiv
suferă o evoluție pozitivă, se perfecționează. De exemplu, în cazul sunetului “r”
copilul poate începe să îl
pronunțe mai întâi foarte puțin vibrant, ca un “r” britanic și
să fie perceput mai bine de ceilalți atunci când copilul pronunță cuvinte cu
“r” la sfârșit (“măr”) sau
în combinația consonantică “tr”/”dr” (“tren”, “drag” etc.), deci în anumite contexte fonologice favorizante;
ușor-ușor sunetul “r”
începe să fie din ce în ce mai vibrant (vârful limbii vibrează din ce în
ce mai putenic) și apare în mai multe contexte fonologice (la început de
cuvânt, înainte de o consoană, după o consoană, de mai multe ori în cuvânt, în
același cuvânt în care apare și sunetul “l”
etc.). Această desăvârșire
a sunetului “r” se poate întinde pe tot acel interval temporal menționat mai sus,
dar se pot observa deci progrese în acest timp.
Iată
un alt exemplu: sunetul „v”. Așa cum spuneam trebuie urmărită evoluția
sunetului. Dacă pe la vârsta de 3 ani copilul îl dezonorizează, adică îl
pronunță ca pe perechea sa surdă, consoana “f”, este încă o
prelucrare fonologică, adică acele erori pe care copiii cu dezvoltare tipică le
folosesc pentru a simplifica vorbirea pe măsură ce învață să vorbească, dar
dacă nu dispare după 4 ani, atunci devine o tulburare fonologică. Stoparea
sunetului “v”, adică înlocuirea
lui cu o ocluzivă, cum ar fi sunetul “b”, ar trebui să nu se mai întâmple după 3 ani și jumătate. Acestea sunt
cele mai frecvente deformări ale sunetului “v”. A se observa deci
că nu trebuie așteptat până la
5-6 ani ca acest sunet să fie pronunțat corect, chiar automatizat în vorbire.
Concluzia este că dacă nu se observă nicio evoluție pozitivă în intervalul temporal
sus-menționat pentru fiecare sunet, mai ales spre limita superioară, posibil sa
fie nevoie de intervenția unui logoped și chiar să nu se aștepte până la vârsta
stabilită ca limită superioară pentru apariția/consolidarea/automatizarea
sunetului respectiv. Ca un reper, la vârsta de 4 ani și jumătate-5 ani,
părinții pot merge cu cel mic la o evaluare logopedică (chiar și mai devreme
dacă cel mic încă nu pronunță sunetele care apar devreme în vorbire, cele
amintite mai sus care ar trebui să apară până la 3 ani), dacă este vorba strict
de dificultăți de pronunție a unuia sau mai multor sunete. Pentru o întârziere
în dezvoltarea limbajului intervenția logopedică poate începe și de la vârste
foarte fragede (de exemplu un bebeluș
diagnosticat cu un sindrom genetic are o probabilitate foarte mare ca
dezvoltarea limbajului să fie întârziată și atunci nu ar trebui amânată prea
mult intervenția). Așadar, cu copilul nu se merge la logoped după 5 ani (nici
chiar pentru tulburări de articulare și pronunție a sunetelor), un fel de mit
care s-a tot perpetuat de-a lungul timpului, ci terapia logopedică poate începe
de la sub 1 an și poate avea ca beneficiari atât copii foarte mici, adolescenți,
tineri cât și persoane vârstice.
-limitele
superioare temporale amintite mai sus se referă la faptul că până la acea
vârstă sunetul respectiv ar trebui automatizat în vorbire, adică utilizat
constant, fără efort conștient, fără erori, omisiuni, substituiri cu alte
sunete, deci sunetul în forma sa desăvârșită complet, de aceea unele limite pot
părea cam mari.
Reiterez
ideea că fiecare copil este unic, deci traseul pe care îl va parcurge în
apariția sunetelor poate să se abată de la aceste repere. Dar care este
diferența între o abatere fără semnificație patologică și una patologică. Ei
bine, depășirea cu mult a acestor repere necesită cu siguranță consultarea unui
logoped. Sunt sunte care apar până în 3 ani (toate vocalele, P, M, N, H),
sunete care ar trebui sa apară pâna la vârsta de 4 ani (B, T, D, F,C, G),
sunete care apar până la 5 ani ( J, Č -
ce/ci) și sunete a căror apariție, consolidare și automatizare poate să
întârzie până la 6 și chiar 7 ani (V, S, Ǧ - ge/gi, Ț, L, Z, Ș, R). Chiar dacă
sunetul “r” se poate consolida și automatiza foarte bine
chiar și la 6-7 ani, deformarea acestuia sub forma unui rotacism uvular (este
pronunțat graseiat, ca în franceză) necesită o
intevenție logopedică înainte de acestă vârstă. Așadar lucrurile nu pot fi
stabilite cu exactitate, cel mai bine să se apeleze la un logoped atunci când
părinții au anumite îngrijorări, eu militez pentru o atitudine proactivă decât
pentru abordarea „wait and see” (așadar „paza bună trece primejdia rea”).
Sunt foarte multe aspecte implicate în dezvoltarea vorbirii, în apariția
sunetelor, logopedul fiind cel mai în măsură să stabilească dacă aparatul
fonoarticulator este integru și funcțional, dacă auzul fonematic (specializat
în identificarea și discriminarea fină auditivă a sunetelor) este dezvoltat
corespunzător, să facă o analiză ambientală prin care să stabilească dacă cel
mic este stimulat verbal optim etc.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu